Januári ajánló

Sziasztok!
A január hónap nekem főleg a pihenésről szólt, mert az első hetekben letettem a lantot, és búcsút mondtam az egyetemnek a tavaszi szemeszterig. Sajnos ez a jó világ jövőhéten véget ér, de így is igyekeztem annyi mindent besűríteni ebbe a hónapba, amennyi belefért, mert az őszi (első) félévemben nem jutott sok idő a szórakozásra. Az ajánlót annak szánom, ami: a havi mindenféle élményeimből ragadnék ki egyet, ami a non plus ultra volt számomra. Ez egyrészt nekem is hasznos, mert nem felejtem el, mi is történt, másrészt hátha nektek is sikerül belőle találni valamit, ami vonzó számotokra :) Lássuk hát!

Könyv


Mindenképpen sikerült jó sokat olvasnom, enyhítettem az előző pár hónap elvonási tüneteit, de rögtön tudtam, hogy ezt a kategóriát most Böszörményi Gyula Rudnay gyilkosságok című könyve nyeri meg. Gyula bátyó könyveit idestova tíz éve olvasom, így hát tudtam, mire számítsak az Ambrózy trilógiával kapcsolatban: izgalomra, tökéletes világfelépítésre, egy ici-pici romantikára, meg természetesen brutális függővégre. A Rudnay gyilkosságok a trilógia második része, ami ugyanannyira volt élvezhető, humoros, és kidolgozott, mint az első rész, a Leányrablás Budapesten. Gyula bátyó több mint 400 lábjegyzettel színesítette a regényt, ami sok embert eltántoríthat, de így kapunk komplett, hibátlan, korhű regényt. Mindig elképeszt, hogy mennyire komplexek az író regényei, ehhez a trilógiához egy Facebook oldal is készült, ahol még több háttérinfót megtudhatunk (katt), sőt, az írót nemrég a megfilmesítéssel is megkeresték. Imádkozzunk, hogy lesz is belőle valami! Milleniumi Budapest, nyomozás, és csípős beszólások: Ambrózy báró és Hangay Mili története az egyik (ha nem a legjobb) ifjúsági regény, amit valaha olvastam.


Film

Sokaknak decemberben kezdődött a nagy Star Wars láz, hozzám csak januárban ért el. Ennek oka, hogy előbb végig kellett szenvednem néznem az összes többi részt is, mert egyet se láttam még. Egy hónapot töltöttem szinte végig az univerzumban, így a hetedik részre akarva-akaratlan is megkedveltem, a hónap filmje mégsem ez volt számomra. A kisgyerek bennem ugyanúgy imádja a meséket, mint régen (konkrétan az első film, amit moziban láttam, a Tigris színre lép volt), ezért alig tudtam türtőztetni magam, mikor megtudtam, hogy a Pixar idén nem a szokásos egy, hanem két filmmel jön ki! A Dínó tesó (Good Dinosaur) 2014-es megjelenés lett volna, de visszatartották a filmet, egyrészt rendező váltás volt, gyakorlatilag az egész filmet újraírták, és ha jól tudom, a grafikáján is javítani akartak még. Jelentem, megérte: csodás ez a film! Néhány részlet konkrétan annyira élethű volt, hogy az elején azt hittem, rossz terembe ültünk meg, és élőszereplős filmet fogunk nézni. Kedves film volt, néha meg megható, és végig  vicces. A történet alapja az, hogy a dinók nem haltak ki, az evolúció sem öltött akkora mértéket, mint a mi világunkban. A főszereplő Arlo, egy nagyon cuki, de nagyon félős dinó, aki egyszer csak elszakad a családjától, és kénytelen felnőni. Ajánlom mindenkinek, aki kíváncsi rá, hogyan rúghat be egy dinoszaurusz, hogy hogyan tudják felszántani a földet, vagy éppen arra, miért ne bízzunk idegen madarakban.

Zene

Sokat gondolkodtam, hogy mi volt az ehavi "nagyonzene". Mostanában rászoktam arra, hogy szinte egész héten a Spotify Discover weeklyjét hallgatom. Persze volt, hogy nagyon mellélőtt a program, ilyenkor maradt a jó öreg alt-j, P!nk, vagy az Imagine Dragons (akiknek a koncertjére sajnos nem jutottam el :( ). Ám amíg tanulnom kellett, sőt, később az olvasás mellé is tökéletes volt Ólafur Arnalds, neki is a Found Songs című lemeze. Szokásom, hogy az után kedvelem meg az előadókat, hogy Magyarországon koncerteznek (ld. alt-j, Imagine Dragons [még az első itteni koncertjük]), és így jártam Ólafurral is, mert ha jól emlékszem, ősszel járt nálunk. Az izlandi előadó nagyon szimpatikus a közösségi oldalak alapján (mellesleg kinézetre sem az utolsó), és emellett a zenéje is nagyszerű relaxáláshoz, pihenéshez, hosszú utazáshoz. A Ljósið című dal fogott meg a legjobban az albumról, amit karácsony előtt az előadó egy szuper videóval együtt töltött fel youtube-ra. Egyébként a Google szerint ljószidnak kell ejteni, és magyarul annyit tesz, fény. Szerintem találó :) 


Kultúra

Azt kell mondjam, alapvetően elég otthon ülősnek tartom magam, amin szeretnék változtatni. Nem vagyok benne biztos, hogy minden hónapban találok majd valami kiállítást/koncertet/egyéb kulturális dolgot, amit szívesen megnéznék, de igyekszem tágítani a látóköröm (ráadásul áprilisig meg lehet nézni ezt a kiállítást, ami eléggé érdekesnek tűnik, remélem, eljutok). Januárra a Gateway to Space - Űrkiállítás jutott, amit még március 15-ig lehet megtekinteni a Millenáris parkban. A belépő ára elég húzós, viszont diákjeggyel hétköznap délelőttönként már majdnem elviselhető. Hatalmas a kiállítás, ami bemutatja az űrkutatás/űrutazás fejlődését a kezdetektől egészen napjainkig. Sok kisfilmet vetítenek, rengeteg a makett, űrruhák, érdekességek (például egy űrruha, amit akár fel is lehet próbálni, nézzétek meg instagramon az #urkiallitas hashtaget itt). A kiállítás végén plusz pénzért lehetőség van kipróbálni, milyen is vadászrepülőt vezetni, vagy giroszkóp szimulátorba is lehet ülni. Szerintem akit érdekel ez a téma, annak érdemes ellátogatnia. Én nem tudtam, mit várjak a kiállítástól, de ha valaki volt anno a Titanic kiállításon (szintén a Millenárison), az hasonló dologra számítson. Volt pár negatív tapasztalatom is azért: a kirakott filmek között páron nem volt felirat, az egyiken meg olaszul volt, valamint az Apollo utazásokat bemutató ismeretterjesztőkön csak angolul szerepelt a szöveg, pedig az összes többi táblát átmatricázták magyarra. Nekem ezzel nem volt problémám, de előttünk két iskolás csoport is volt, szinte biztosra veszem, hogy egy 10-12 éves gyerek nem tud követni egy eredeti nyelvű hangfelvételt, ami még zajos is

Social media

Az életemben nagy részt foglal el a Youtube. Nagyon sokszor, ha amúgy csinálok valamit, de kell a háttérzaj, csak berakok egy videót, magyart/angolt/franciát, és hallgatom, néha ránézek. Általában ezért szoktam a Youtube legalján kapargatni, a minőségi darabokat már rég elfelejtve, inkább a hülyéken nevetek. Itt viszont igyekszem majd olyanokról írni, akik tényleg megérdemlik a feliratkozókat, nem azért mert hülyék/bénák, hanem mert minőségi tartalmat nyújtanak. Ebben a hónapban (jobban mondva még decemberben) szerettem meg újra Lily Pebblest, akit lassan egy éve követek, de eddig nem értékeltem igazán. A vlogmas videói alatt jöttem rá, mennyire szerethető, és mennyire jók a videói (különösen a vlogmas intro nyerte el a tetszésemet). Ez a brit hölgy beauty témában csinál videókat, szóval kis kivétellel főleg a női olvasóknak ajánlom (meg persze azoknak, akik tudnak angolul). Kedvenc videóim: mikor kisminkeli a barátját, mikor felvette egy napját, és a monthly makeup videói. Általában a heti két videójából egy vlog videó, amit különösen szeretek, mert nagyvilági életet él Londonban, és szeretem nézni, hogy miket is csinál valaki, akinek a Youtube a munkája.


Szeretném minden hónapban ugyanezeket a kategóriákat tartani, lehet egyszer-kétszer kibővül majd mással. Írjátok meg kommentben, nektek mik voltak a havi legleglegek! :) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése